Great weekend in Zambia - Reisverslag uit Lundazi, Zambia van Nane Hofland - WaarBenJij.nu Great weekend in Zambia - Reisverslag uit Lundazi, Zambia van Nane Hofland - WaarBenJij.nu

Great weekend in Zambia

Door: Nane Hofland

Blijf op de hoogte en volg Nane

03 Augustus 2014 | Zambia, Lundazi

Lieve allemaal,

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de reacties op de verhalen die we plaatsen.
Super fijn om te weten dat er vanuit Nederland met ons meegeleefd wordt.
Vanaf vrijdag stond alles hier in het teken van de nieuwe World Servants groep die aan de slag gaat in plaatsje Chimoza. We zijn daar vrijdag gaan kijken om te zien hoe het stond met de voorbereidingen.
Het is een super gave plek, maar ik ga daar niet al te veel van verklappen, voor het geval dat er familie of vrienden van deelnemers aan dat project meelezen. Zij moeten zelf de kans krijgen om na afloop verhaal te doen van hun ervaring en de omgeving.
Wel hebben wij daar afgelopen vrijdag met twee klasjes kinderwerk gedaan. Super leuke ervaring. Het is goed te merken dat de Community school daar weinig kwaliteit heeft in vergelijking tot de echte Primary of Secondary schools hier in de omgeving.
We hebben kettingen van rietjes gemaakt en met de grotere kids de vriendschapsslinger inclusief ballon en sticker.
Nog even het welbekende ‘kippenliedje’ in Tumbuka (lokale taal) gezongen.

Gisteren hebben we een relax dag gehad en qua gezondheid gaat het een stuk beter met mij dan de twee dagen daarvoor. Waar ik last van had weet ik nog steeds niet, maar iets zat niet helemaal lekker tijdens het ademen/eten, waardoor ik twee nachten vrijwel niet geslapen heb.
Dat is nu allemaal weer voorbij.

Vanmorgen zijn we voor de laatste voorbereidingen richting Chimoza gereden, met mij achter het stuur. Het lijkt wel alsof we de Dakar reden, zo slecht zijn de wegen. Het is niet zo gek dat de auto’s hier binnen no-time kapot gaan. Kan niet goed voor de banden en de auto zijn.
Daarna snel weer terug naar Lundazi gereden, omdat we hoorden dat de groep al in de buurt was.
Het was voor mij persoonlijk zo ontzettend gaaf om Arnout, Rogier, Mathieu en Thomas te zien na de tijd dat we hier al zijn. Ik had mij er erg op verheugd.
Daarna zijn we achter hun aangereden richting Chimoza, waar de ontvangst erg feestelijk was. Ook hier zal ik niet te veel over verklappen, dat is helemaal aan hen als ze over een paar weken thuiskomen. Ik had een brief geschreven voor de vier jongens voor tijdens de busrit naar Lundazi. Misozi (werkt bij CCAP) was richting Lusaka gegaan om hen te verwelkomen vanaf het vliegveld en zij heeft de brief gegeven. Deze bleek later aan de gehele groep voorgelezen te zijn.
Fijn om hen allemaal een dikke knuffel te geven en te verwelkomen in het mooie Zambia. Alle vier waren ze wel wat moe van de reis, maar dat zal snel overgaan door alle nieuwe ervaringen die ze zullen gaan opdoen.
Lang heb ik ze niet gesproken, want voordat het donker werd moesten de slaapzalen worden ingericht. Maakt verder niets uit, maar nog wel tijd gehad voor een foto met elkaar.
Erg gaaf om hun verbaasde gezichten te zien tijdens de openingsceremonie. Soms wel jammer te merken dat het voor mij allemaal net wat gewoner is geworden. Ik weet nog heel goed hoe ik de eerste keer stond te kijken van alle vreemde Afrikaanse rituelen.
Ik gun hun deze ervaring enorm, net zoals ik graag een paar andere mensen uit Nederland dit ooit zou willen laten zien/meemaken. Wellicht komt dit ooit nog. It’s up to God.


Het deed wel weer eventjes zeer toen wij vanavond Chimoza en de groep verlieten. Kreeg een soort World Servants-project-heimwee.
Aanstaande vrijdag zullen wij hun voor meerdere dagen bezoeken. Ben benieuwd hoe het ze zal vergaan de eerste paar dagen.
Veel liefs aan jullie allemaal. Hopelijk gaat het in Nederland met iedereen net zo goed als met ons hier in het verre Zambia.
Dikke kus voor allemaal.
Liefs, Nane & Djanessa

  • 05 Augustus 2014 - 23:08

    Marrie Verhoef:

    Eindelijk de tijd genomen om je ervaringen te lezen. Wat gebeurt er veel. Ook veel te doen in korte tijd. Steeds weer verrassingen. Als ik je over de autorit hoor. Bar hoor, de kuilen in de weg. Primitief, maar je komt er. Stoer hoor. Geniet van alles wat je meemaakt. Nog een mooie tijd hoor Nane., liefs van tante Marrie en oom Hans.

  • 06 Augustus 2014 - 17:33

    Ingrid:

    Lieve Nane

    Net terug uit Normandiër alle verslagen gelezen ik hoop echt dat jullie nu veel lessen hebben kunnen geven want daarvoor komen jullie toch in eerste instantie. Het is razend indrukwekkend, vervelend dat je ziek bent geweest hopelijk gaat het nu veel beter.
    Als je terug bent hoor k graag je verhalen en natuurlijk zie ik graag de foto's.
    hele fijn tijd nog daar, God bless you en tot snel

    Liefs Ingrid

  • 13 Augustus 2014 - 23:16

    Martie:

    Hoi Nane,

    Leuk om van hieruit de verhalen te lezen v jullie in africa en jullie werk dat al begonnen is. Ja bruin v binnen dat klopt wel want je hebt je hart verpand aan dat land. En dat lees ik ook in elke zin. Ook leuk dat je oude bekenden weer ontmoet en de tweeling ik haal me zo de foto's omhoog v vorige jaar toen ze nog zo fragiel en klein door jullie werden rondgedragen ... Hahaha gelukkig zien ze je als witte en houden ze afstand. Klopt want anders zou je er zo een mee naar huis nemen. Daan wilde graag naar de begravenis v oud omaatje en is er samen met Henk geweest. Hier in Nederland is alles prima en ben alweer druk aan t werk. Jullie nog heel veel plezier daar en t zal straks vreemd zijn om weer voor Ned jongeren in de klas te staan. Pak daar dus ook je vakantie!!! En rust!!! Kus van ons Mart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nane

Ik heb een verslaving gecreëerd wat betreft het maken van reizen naar Afrikaanse landen. Daar ben ik voornamelijk actief geweest met de organisatie World Servants, die bouwprojecten mogelijk maakt in ontwikkelingslanden. Deze zomer zal ik vertrekken naar Zambia om HIV/Aids Life Skills voorlichting te geven en te werken met de allerkleinsten. Het is geweldig om uit naam van God te mogen dienen in landen waar het hard nodig is. juli 2012: Ghana, Langbina aug. 2013: Zambia, Ikwele juli/aug. 2014: Zambia, Lundazi (+ omgeving)

Actief sinds 14 Juli 2014
Verslag gelezen: 2147
Totaal aantal bezoekers 6069

Voorgaande reizen:

21 Juli 2014 - 16 Augustus 2014

Zambia

Landen bezocht: